Mannen som beviste at "Palæstina" ikke var arabisk
Adrian Reeland snakket flytende hebraisk, arabisk, gammelgresk og en rekke andre europeiske språk. Hans bøker ble skrevet på latin og ble sendt til Israel, den gang kjent som Palæstina, på begynnelsen av 1700-tallet. I løpet av reisene sine utforsket han omkring 2500 steder der mennesker som er nevnt i Bibelen eller Mishna hadde sine tilholdssteder.
1) Først kartla han landområdene som falt inn under Bibelens Israel.
2) Deretter identifiserte han hvert av de stedene som var nevnt i Mishna eller Talmud med deres opprinnelige kilder. Dersom kilden var jødisk, refererte han til De hellige skrifter. Dersom kilden var romersk eller gresk, angav han forbindelsen på gresk eller latin.
3) Til sist gjennomførte en demografisk undersøkelse og folketelling i hvert eneste eksisterende samfunn.
Konklusjonene Adrian Reeland kom med var:
1. Ingen bosetning i Israels land har et navn som er av arabisk opprinnelse.
De fleste koloninavnene kommer fra hebraisk, gresk, eller latin. Det fins ingen arabiske bosetninger, med unntak av Ramla, som den dag i dag er et opprinnelig arabisk navn. Så langt er de fleste bosetningsnavnene av hebraisk eller gresk opprinnelse, navn som noen ganger har blitt forvrengt til meningsløse arabiske navn. Navn som Acco (Akko), Haifa, Jaffa, Nablus, Gaza eller Jenin har heller ingen mening på arabisk, og byene Ramallah, Al Halil og Al-Quds (Jerusalem) mangler historiske røtter og er uten arabisk filologisk tilknytning.
I 1696, da Relaand reiste gjennom landet, het for eksempel Ramallah Bet'allah (fra det hebraiske navnet Beit El) og Hebron het Hevron (Hebron), mens araberne kalte Mearat HaMachpelah "Al Halil", deres navn på patriarken Avraham.
2. De fleste land var ikke bosatt.
De fleste landområdene var tomme og øde, og de få innbyggerne som fantes var hovedsakelig konsentrert i byene Jerusalem, Acco, Tzfat, Jaffa, Tiberius og Gaza. Majoriteten av innbyggerne var jøder og noen få kristne. Av de få muslimene som fantes, var de fleste nomadiske beduiner. Unntaket var Nablus, også kjent som Shekhem, der det bodde rundt 120 mennesker, tilhørende den muslimske Natsha-klanen, og dessuten rundt 70 shomronitter (samaritanere).
I Galileas største bosetning Nasaret bodde det rundt 700 kristne, og i Jerusalem bodde det totalt rundt 5 000 mennesker, de fleste jøder og et mindretall kristne.
Det som er spesielt interessant, er at Reeland omtalte muslimene som nomadiske beduiner som kom til området for å øke arbeidsstyrken i byggebransjen og innen jordbruket. De var med andre ord sesongarbeidere.
I Gaza bodde det i 1696 rundt 500 mennesker, hvorav 55 % var jøder og resten var hovedsakelig kristne. Jødene dyrket og arbeidet sine blomstrende vingårder, olivenlunder og hveteåkre. De kristne arbeidet med handel og transport av varer og produkter.
I Tiberius og Tzfat bodde det hovedsakelig jøder, og bortsett fra noen få fiskere som fisket på Kinneret-sjøen - Gennesaretsjøen - et tradisjonelt yrke i Tiberius, nevnes ikke deres yrker.
En by som Um el-Phahem var en landsby der det bodde ti familier omgitt av mennesker, alle var kristne. Det fantes også en liten maronittisk kirke i landsbyen (som tilhørte Shehadah-klanen).
3. Det fantes ingen palestinsk arv eller nasjonalitet.
Boken motsier fullstendig enhver postmoderne teori som hevder at det finnes en "palestinsk arv" eller en palestinsk nasjon. Reelands bokebekrefter koblingen, relevansen og slektskapet mellom landet Israel og jødene og den absolutte mangelen på arabisk tilhørighet, men bekrefter at araberne stjal det latinske navnet Palæstina og adopterte det som sitt eget i varianten Falastin.
Konklusjon.
- Denne omfattende studien konkluderer med at Israel har absolutt rett til å forsvare, gjøre krav på og beskytte det som alltid har vært landets eget i mer enn 3500 år. Da de før Abraham fikk løftet om det lovede land var det til ISRAEL, IKKE TIL PALÆSTINA.
Dette landet av ved løfte gitt til Abram som fikk endret navnet til Abraham (1Mos 17:4-5).
4. "Dette er min pakt med deg, og dette er min pakt med deg. .........
5. Du skal ikke lenger hete Avram [opphøyet far], men du skal hete Abraham [far til mange], fordi jeg har gjort deg til far til mange folkeslag.
Avraham gjentok det samme løftet til sin sønn Isak:
Det samme løftet ble gjentatt til Jakob, Isaks yngste sønn, far til Israels tolv stammer.
INGEN AV DE ELDSTE DOKUMENTENE NEVNER VERKEN PALESTINERE ELLER ARABERE.
De israelittiske barna som nedstammer fra Avram, nevner at navnet hans ble endret til Abraham.
Merknad. - Adrian Reeland (1676-1718), nederlandsk orientalist, født i Ryp, studerte i Utrecht og Leiden og var professor i orientalske språk i Harderwijk (1699) og Utrecht (1701). Hans viktigste verk er Palaestina ex monumentis veteribus illustra (Utrecht, 1714) og Antigüitates sacrae veterum Hebraeorum.
INGEN AV DE ELDSTE DOKUMENTENE NEVNER VERKEN PALESTINERE ELLER ARABERE.
INGEN AV DE ELDSTE DOKUMENTENE NEVNER VERKEN PALESTINERE ELLER ARABERE.
- Attachments
-
- FB_IMG_1712085590784.jpg (29.21 KiB) Viewed 151 times
VELKOMMEN TIL DINMAKT.NO
Våres 3 kampsaker er: Ytringsfriheten, Demokratiet og menneskerettighetene. -FRIHET!
Vi tør der andre tier, et sensurfritt forum!
Vipps noen kroner til DINMAKT.NO Tlf.40310231, slik at vi kan fortsette kampen mot sensuren!
Våres 3 kampsaker er: Ytringsfriheten, Demokratiet og menneskerettighetene. -FRIHET!
Vi tør der andre tier, et sensurfritt forum!
Vipps noen kroner til DINMAKT.NO Tlf.40310231, slik at vi kan fortsette kampen mot sensuren!