10 BUD FOR MEDMENNESKELIGHET

Post Reply
Sigve

10 BUD FOR MEDMENNESKELIGHET

Post by Sigve »

1 – Bry deg om og ikke med.
Vi må slutte å anta og tro ting om mennesker – Husk at «Ingen er bare det du ser».

2 – Tenk deg om.
Tenk deg om grundig før du gjør ting som påvirker andre menneskers hverdag. Husk at dine ord og handlinger kan være det som enten redder tilværelsen eller faktisk sender noen over stupet.

3 – Inkluder, ikke avvis.
Å møte andre sine vanskelige følelser med rasjonelle argumenter, problemløsing og bagatellisering er ikke særlig effektivt. Anerkjenn andres følelser fremfor å endre dem. Det er for meg en superkraft!

4 – Vær høflig mot alle.
Det kan da ikke være så vanskelig å si ja takk, eller nei takk. Om det er til konduktøren på toget eller kassadama i butikken?

5 – Stopp og hjelp.
Ser du noen som åpenbart trenger hjelp, så må du bare stoppe opp. Jeg har dessverre sett alt for mange som går rett forbi når det ligger en utslitt narkoman på gata. Folk har rett og slett blitt redde for å hjelpe – eller tenker «Det er ikke mitt problem».

6 – Tør å spørre.
Du har lov å spørre om «har du det bra». Det kan være ordene som åpner opp og kan være redningen for den enkelte.

7 – Inviter istedenfor ekskluder.
Har du en plass rundt bordet i juletiden eller i andre sammenheng, så tenk «hvorfor ikke fylle opp plassen»?

8 – Bidra til hverdagsglede.
Det kan være noe så enkelt som å holde opp døren for de som kommer etter deg. Slippe noen foran deg i bilkøen eller gi sete på bussen til noen andre.

9 – Besøk eller ring noen du vet er alene.
Kanskje er din henvendelse det som redder tilværelsen til vedkommende. Vi har blitt et mye kaldere samfunn, hvor vi knapt tør å besøk noen uten en avtale.

10 – Smil til fremmede.
Har du ikke penger til en tigger på gata, så gi personen i det minste et smil. Husk at ditt smil kan medføre at vedkommende kanskje får en dag mer livsgnist og kanskje er en dag nærmere hjelpen som trengs?

God helg! <3
Attachments
Screenshot_20240313_113019_X.jpg
Screenshot_20240313_113019_X.jpg (854.33 KiB) Viewed 180 times
Våres 3 kampsaker er: Ytringsfriheten, Demokratiet og menneskerettighetene,vi kjemper for at folket skal beholde makten.
Vi tør der andre tier
Støtter du DINMAKT.NO vipps nr.403 10 231
Post Reply