Treholt-saken er den største spionsaken i nyere norsk historie. Palme-mordet er det første mordet på en svensk statsmini

Post Reply
Sigve
Posts: 3466
Joined: Sat May 07, 2022 8:15 am
Location: Ålesund
Contact:

Treholt-saken er den største spionsaken i nyere norsk historie. Palme-mordet er det første mordet på en svensk statsmini

Post by Sigve »

Den svenske forfatteren Lena Andersson trekker inn Arne Treholt i sin nyutkomne roman om Palme-mordet. Tittelen er “Koryfeene. En konspirasjonsroman”. Hva er fellesnevneren i disse sakene? Hvordan henger de to sakene sammen?
FB_IMG_1679235436643.jpg
FB_IMG_1679235436643.jpg (33.31 KiB) Viewed 35 times
(Og hva med Kennedy?)

Palme og Treholt var begge sosialdemokrater. De ønsket begge avspenning og en slutt på den kalde krigen mellom supermaktene Sovjetunionen og USA. Begge fraterniserte med fienden.

Treholt-saken er den største spionsaken i nyere norsk historie. Palme-mordet er det første mordet på en svensk statsminister. Treholt ble dømt i 1985. Palme ble drept i 1986.
Ingen av sakene kan anses som oppklarte.

Ifølge Treholt-dommen fant politiet 10.000 amerikanske dollar under en ransaking av Treholts leilighet 17. mai 1983. Under rettssaken ble pengene brukt som et bevis på at Treholt hadde mottatt penger av Sovjetunionen.

Den 20. juni 1985 ble Treholt dømt til 20 års fengsel for spionasje til fordel for Sovjetunionen og Irak. Retten fastslo blant annet at det var sannsynlig at Treholt hadde avslørt politiske og militære hemmeligheter til den sovjetiske sikkerhetstjenesten KGB. Treholt holdt hele tiden fast ved at han var uskyldig. Etter åtte og et halvt års soning ble Treholt benådet av regjeringen Brundtland av helsegrunner den 3. juli 1992.

Den 9. september 2010 kom Geir Selvik Malthe-Sørenssen og Kjetil Bortelid Mæland med boken “Forfalskningen – Politiets løgn i Treholt-saken”. Forfatterne hevder at Politiets overvåkingstjeneste (POT) blant annet hadde konstruert billedbevis for å få Treholt dømt for spionasje. Den 18. september 2010 hevdet en tidligere spaner i overvåkningspolitiet overfor Aftenposten at bevis i spionsaken mot Arne Treholt ble fabrikkert. Mannen var villig til å la seg avhøre og stille som vitne i en eventuell gjenopptakelsessak.

Den 14. desember 1988 ble Christer Pettersson anholdt for mordet på Olof Palme. Den 27. juli 1989 ble Pettersson funnet skyldig og dømt til livsvarig fengsel i Stockholm tingsrätt. Dommen ble avsagt under dissens. Lekdommerne stemte for domsfellelse. De to juridiske dommerne ønsket Pettersson frikjent. Den 2. november 1989 ble Pettersson frifunnet av en enstemmig Svea hovrätt på grunn av manglende bevis og feil begått under vitnekonfrontasjon.

Den 28. april 1998 ble svenske myndigheter orientert av regjeringen i Tyrkia om at terroristorganisasjonen PKKs arresterte leder Semdin Sakik i avhør hadde tilstått at det var PKK som hadde myrdet Olof Palme. “Jeg vet at PKK sto bak mordet. Men jeg kan ikke alle detaljer, og jeg vet fortsatt ikke hvorfor Olof Palme måtte dø,” hadde Semdin Sakik forklart. PKK hadde mottatt støtte fra USA siden 1984.

På den sosialdemokratiske kongressen i 1984 snakket Olof Palme om at tiden var inne for å normalisere forholdet til Sovjetunionen. I 1985 ble Palme gjenvalgt som statsminister. I februar 1986, ved tidspunktet Palme ble skutt, planla Palme en reise til Sovjetunionen for å forsøke å realisere sine planer om en normalisering av forholdet mellom supermaktene. Dette ble ikke betraktet med blide øyne i Washington, skriver Los Angeles Times.

I juni 2020 fikk den svenske regjeringen beskjed om at politiet hadde funnet drapsvåpenet som drepte Olof Palme. Sannsynligheten talte for at en død person ville bli presentert som gjerningsmann og at det derfor ikke ville bli tatt ut tiltale. De siste årene hadde én teori fått ny oppmerksomhet, den såkalte “Skandiamannen”. Mange spekulerte derfor om det var “Skandiamannen” politiet ville peke ut som gjerningsmann.

Den 10. juni 2020 ble Stig Folke Wilhelm Engström, kjent som “Skandiamannen”, utpekt som mistenkt for å ha skutt og drept Sveriges statsminister Olof Palme. Få utenfor politihuset i Stockholm festet lit til at politiet hadde oppklart Palme-mordet.
Attachments
FB_IMG_1679235427591.jpg
FB_IMG_1679235427591.jpg (27.18 KiB) Viewed 35 times
VELKOMMEN TIL DINMAKT.NO
Våres 3 kampsaker er: Ytringsfriheten, Demokratiet og menneskerettighetene. -FRIHET!
Vi tør der andre tier, et sensurfritt forum!
Vipps noen kroner til DINMAKT.NO Tlf.40310231, slik at vi kan fortsette kampen mot sensuren!
User avatar
Red-Pill-Junkie
Posts: 769
Joined: Mon May 09, 2022 9:43 pm

Re: Treholt-saken er den største spionsaken i nyere norsk historie. Palme-mordet er det første mordet på en svensk stats

Post by Red-Pill-Junkie »

Jeg har lenge mistenkt at løgnene florerer fra det offentlige vedrørende det såkalte drapet på Olof Palme og da denne boka kom i 2017 så kjøpte og leste jeg den: https://www.bokus.com/bok/9789175271569 ... -pa-palme/

Image

Jeg kan anbefale den boka til alle som vil vite hva som høyst sansynlig virkelig skjedde. Jeg er ikke i tvil om at en person ble myrdet den natta, men det var nok ikke Palme som høyst sansynlig hadde AIDS og ble fløyet til en klinikk utenlands i skjul. Om en graver litt rundt obduksjonsrapporten, leger og "selvmord", så vil en se at det er mye som ikke henger på greip i den saken.
Jeg plukker ut noen videoer jeg finner viktige og oversetter, legger til undertekster på norsk og legger dem ut på Bitchutesiden min; https://www.bitchute.com/channel/RDvUSt2GkOqP/ Håpet er at disse da kan spres og sees av fler.
Post Reply