FOR FØRSTE GANG I MITT LIV, NEKTER EG Å BETALE...OPPFORDRER FLERE TIL Å STÅ SAMMEN.

Post Reply
Sigve
Posts: 3466
Joined: Sat May 07, 2022 8:15 am
Location: Ålesund
Contact:

FOR FØRSTE GANG I MITT LIV, NEKTER EG Å BETALE...OPPFORDRER FLERE TIL Å STÅ SAMMEN.

Post by Sigve »

✅ DAGENS BESTE TEKST KOMMER FRA GUNVOR SLAATO. LES:
«BETALINGSNEKT – Å BETALE 50 øre/kWh»

For første gong i mitt lange liv går eg til betalingsnekt. Det gjer eg i protest mot statlege vanelovbrot, ja serielovbrot, i energipolitikken. Utan å vera spesielt jusskunnig, er eg kjent med at lovbestemmelsar som desse blir brotne:

🎈Vannfallsrettighetsloven § 1. Formål:
"Landets vannfallsressurser tilhører, og skal forvaltes til beste for allmennheten. Dette skal sikres gjennom offentlig eierskap på statlig, fylkeskommunalt og kommunalt nivå."

🎈Energiloven §1.2:
“Loven skal sikre at produksjon, omforming, overføring, omsetning, fordeling og bruk av energi foregår på en samfunnsmessig rasjonell måte, herunder skal det tas hensyn til allmenne og private interesser som blir berørt.”

🎈Grunnloven §1, første ledd:
“Kongeriket Norge er et fritt, selvstendig, udelelig og uavhendelig rike.”

🎈Pristiltaksloven §1, første ledd:
“Det er forbudt å ta, kreve eller avtale priser som er urimelige.”

Lovbrot er uakseptabelt uavhengig av kven som gjer dei, statsmakt så vel som andre.

For meg er det statlege ranet av allmennheita sine energiressursar lovbrot og dermed uakseptable. Mange fører ein betalingsnekt allereide, så no er det min tur til å ta affære.

Som samfunnsborgar i eit demokrati og ein rettsstat har eg både plikt og rett til å reagere og delta aktivt. Så er det jo slik at når det representative politiske systemet feiler og svikter så grundig som her, er det for meg påtrengande å gripe konkret inn.

Den offentlege debatten avslører den eine bløffen og løgna etter den andre om straumpriskrisa, om det så gjeld forklaringar eller mulege løysingar. Strømstøtta er knapt ei symbolsk, ussel tilbakebetaling av eit brutalt ran, slik eg ser det.

Med denne betalingsnekten markerer eg ei grense for kva eg aksepterer på eigne vegner.

Som samfunnsborgar finn eg meg ikkje lenger i å bli rundlurt og få både levekår og livskvalitet forringa av ei politikerskapt krise med påfølgande elendig handtering. Den beste karakteristikken gav Sp sin Per Olaf Lundteigen her om dagen då han sa at regjeringa snur alle steiner og legg dei ned igjen.

I dag sende eg dette e-brevet til straumleverandøren min, Ustekveikja Energi AS, eit selskap eg er godt tilfreds med fordi det ikkje involverer seg i vindkraft.

--------'

Hei Ustekveikja Energi AS

I dag har eg endra beløpet på strømfakturaen for desember frå kr 1.984,16 til kr 513,27 å betale, dvs eg betaler 50 øre/kWh, inkl nettleige og moms. Dette gjer eg i protest mot ein energipolitikk som bryt fleire gjeldande lover, bl.a Vannfallsrettighetslova med bestemmelsen om at "Landets vannfallsressurser tilhører, og skal forvaltes til beste for allmennheten", Energilova og Grunnlova.

Reistbeløpet på kr 1.470,89 melder eg derfor som "Kravet bestrides". Beløpet held eg tilbake på ein eigen konto i Hallingbanken.

Til orientering bur eg for tida i ein leiligheit på 40 m2. I desember var eg heime kun halve månaden. Då eg kom tilbake var det 14 grader i leiligheita. Når eg er der, held eg temperaturen på 19.

Å skulle betale kr 1.984,16 for eit forbruk på 1.026,54 kWh á 357,55 øre/kWh er både uhøyrt og uakseptabelt. Dessutan meiner eg det er frekt å kategorisere strømstøtta på kr 2.294,42 som "Midlertidig stønad for ekstraordinære strømutgifter". Realiteten er ei ussel, symbolsk tilbakebetaling av eit ran av fellesskapets eigedom, vasskrafta, nedbetalt over fleire generasjonar og med ein kostpris per idag på 12-15 øre/kWh, jfr NVE. Det er ikkje eg som har "ekstraordinære strømutgifter" når ranet er de facto og det er energihaiar og børsspekulantar som nyt godt av "strømstøtta".

Vennleg helsing
Gunvor Slaatto
...

MANGE STØTTER DETTE, EN GRUPPE PÅ FACEBOOK!
Stevning av strømselskapet til Tingretten.
Takket være sikkerheten dere sørger for, via spleisen, er det mulig å ta denne kampen videre oppover i systemet.
https://www.spleis.no/project/303898
Hjelper dere til med å spre ordet om Jeg Betaler Ikke og spleisen?

➖➖➖➖➖➖
Svaret fra Forliksrådet kom for en god uke siden og de har avsagt dom i saken.
“Forliksrådet kan ha forståelse for at klagemotpart tar opp det moralske aspektet ved inntjening av strøm, men legger til grunn at en avtale om strøm er inngått av partene og gir klager medhold i kravet om betaling av utestående i henhold til forliksklagen.”
At de I det hele tatt avsier dom viser bare hvor rigget systemet faktisk er, for de ikke tatt stilling til de mange uavklarte aspektene ved denne saken.
➖➖➖➖➖➖
🔴 Vannfallrettighetsloven §1, første ledd:
“Landets vannkraftressurser tilhører og skal forvaltes til beste for allmennheten.”
🔴 Energiloven §1.2:
“Loven skal sikre at produksjon, omforming, overføring, omsetning, fordeling og bruk av energi foregår på en samfunnsmessig rasjonell måte, herunder skal det tas hensyn til allmenne og private interesser som blir berørt.”
🔴 Grunnloven §1, første ledd:
“Kongeriket Norge er et fritt, selvstendig, udelelig og uavhendelig rike.”
🔴 Pristiltaksloven §1, første ledd:
“Det er forbudt å ta, kreve eller avtale priser som er urimelige.”
➖➖➖➖➖➖
Foreløpig kjøres saken uten bistand, men det jobbes med å sette sammen et team til å bistå med å få saken gjennom rettssystemet.
Vi nekter å knele!
https://m.facebook.com/groups/jegbetale ... 355696545/


LITT MERE OM MAFIAEN..ER DETTE RIKTIG?

Hvordan står det til med vindkraft mafiaen på Norsk jord. Vi vet blant annet at kjeltringpakket (Den Australske MacQuarie-gruppen) er eier av Tonstad, Tysvær og Buheii vindkraftverk. De har også pantsatt eiendommene for milliardbeløp, og de har pantsatt rettigheter de ikke har. Den Australske MacQuarie-gruppen er dømt i tysk høyesterett for den største skattesvindelen i tysk historie.
Her er noen rykter jeg gjerne vil ha bekreftet om de er riktige eller ikke:
Jeg har hørt via via, at grunneiere på Harmsøya får betalt 400 000 kr. i året for hver vindturbin, som er satt opp på deres eiendom.
Jeg har hørt via, via, at en bonde på Jæren som i utgangspunktet var imot vindkraftverk, får 2 000 000 kr. i året av vindkraft mafia på grunn av noen vindturbiner som er plassert på hans eiendom. Er det noen som kan bekrefte om dette er riktig? Og hvordan står det til ellers på Fosen, og rundt omkring i Landet, der vindkraft mafiaen herjer rundt. 🤔
https://e24.no/olje-og-energi/i/yvBrOg/ ... rtifikater
.....

Tysklands største klima-kamp sensureres av norske medier. Eller har de bare ikke tid til det? Eller tror de at det ikke er viktig? Bør det ikke diskuteres fordi nordmannen da hører hvor hyklersk denne Ap &S p-regjeringen er med den tyske regjeringen? Den norske regjeringen bidrar til dette problemet i Tyskland ved å levere grønn elektrisitet (vann-kraft!) , slik at de kan fortsette å gruve og bruke den mest forurensende brunkull i årevis. Merk: Støre (les: 🤥) var enig i dette (hans første internasjonale utnevnelse i januari 2022, fordi forgjengeren Stoltenberg allerede bestemte med Tyskland i 2010 at Norge skulle bli batteriet i Europa) så, før krigen i Europa startet, derfor er reservoarene allerede tomme i august, men mediene leser dessverre ikke utenlandske aviser og stiller ikke det samme spørsmålet igjen, hvis en politiker gir et "annet svar enn det som ble spurt". https://verhalen.trouw.nl/duits-dorp-me ... eSpeed=off Åpne gruvedrift: Google dette. 🤬


......

Demonstrasjon for anstendige strømpriser - BERGEN lørdag 14.januar

Hør Eivind Salen, rådgiver i Motvind Norge, fortelle om hvordan #kraftpriskrisen har oppstått og at i Norge har vi et demokratisk problem...

-Alt henger sammen med alt..

https://www.facebook.com/groups/4799859 ... 701741173/
Attachments
FB_IMG_1673686245999.jpg
FB_IMG_1673686245999.jpg (71.45 KiB) Viewed 259 times
VELKOMMEN TIL DINMAKT.NO
Våres 3 kampsaker er: Ytringsfriheten, Demokratiet og menneskerettighetene. -FRIHET!
Vi tør der andre tier, et sensurfritt forum!
Vipps noen kroner til DINMAKT.NO Tlf.40310231, slik at vi kan fortsette kampen mot sensuren!
Post Reply