MARKEDSFØRER VI DØDEN? Markedsføring er et av de fagene jeg har studert uten å forstå fagets berettigelse utover å lur

Post Reply
Sigve
Posts: 3551
Joined: Sat May 07, 2022 8:15 am
Location: Ålesund
Contact:

MARKEDSFØRER VI DØDEN? Markedsføring er et av de fagene jeg har studert uten å forstå fagets berettigelse utover å lur

Post by Sigve »

MARKEDSFØRER VI DØDEN?

Markedsføring er et av de fagene jeg har studert uten å forstå fagets berettigelse utover å lure folk til å kjøpe ting de ikke trenger. Det som smertet meg mest under studiene og fortsetter å gi meg stadig større smerte er den enorme påvirkning reklame har på oss. Og ikke minst den kynisme som ligger bak. Hvis det finnes et eneste menneske i denne verden som med hånden på hjertet kan si at all reklame er sannferdig vil jeg stå måpende tilbake. Det er i hvert fall sjelden jeg har opplevd et produkt eller en tjeneste som holder hva reklamen prediker.

I dag ble jeg på nytt gjort oppmerksom på en reklamekampanje som ble gjennomført i desember 2021. Reklamen var for et begravelsesbyrå og en av tekstene lød slik: "Det er for sent å snu i graven. Ta vaksinen."
En oppfølger spilte på økte smittetall og budskapet var det samme. Annonsene er trykket i svart og over en hel side. Bilder som fortsatt er å finne på begravelsesbyråets facebook-side viser teksten med Aftenposten i bakgrunnen.

Når det brukes penger på reklame er det for å markedsføre produkter/tjenester som kan gi inntekter. Med mindre begravelsesbyrå også bedriver bigeskjeft med salg av vaksiner kan denne reklamen kun tolkes dithen at de ønsker å oppnå flere oppdrag til primærvirksomheten. Det antas derfor at de er kjent med effekten av produktet de reklamerer for.

Aksjeselskapet som satte navnet sitt på annonsene kan studeres ved enkle søk på nettet. Eierstruktur og koblinger til konsern er interessant å følge. Noen minutter klikking videre i pengestrømmen leder oss raskt til kjente aktører i forbindelse med testing og injeksjoner. La oss håpe at det er disse eierne som ønsker å tjene penger på sine tjenester og at det ikke er begravelsesbyrået som er ute etter å tjene penger på sin virksomhet.

Det som forundrer meg mest er at slike kampanjer kan passere uten at det eksisterer en eneste gravejournalist som går til bunns i "graven" og synliggjør sannheten bak det hele.

(S. BRÅTEN)
VELKOMMEN TIL DINMAKT.NO
Våres 3 kampsaker er: Ytringsfriheten, Demokratiet og menneskerettighetene. -FRIHET!
Vi tør der andre tier, et sensurfritt forum!
Vipps noen kroner til DINMAKT.NO Tlf.40310231, slik at vi kan fortsette kampen mot sensuren!
Post Reply