«Kan jeg hjelpe deg med noe?», spurte den hyggelige mannen på polet. «Tja.. jeg går bare og ser hva som er nytt i hyllene etter nyttår», sa jeg.
«Jeg kan jo trekke frem noen ting?», sa den hyggelige mannen. «Gjerne det», sa jeg.
Kanskje blir man menneskekjenner av å jobbe på polet? Han gikk i hvert fall rett bort til en tysk Pinot Noir fra en produsent jeg liker.
Jeg elsker Pinot Noir. Og jeg liker at den er Europeisk. For når jeg kan velge mellom noe som er laget i Europa og noe som må fraktes over et verdenshav, velger jeg det første. (Jada, de lager Pinot i mange andre Europeiske land også)
Økologisk var den og. «Så bra!», sa jeg. «Jeg vil jo helst ikke drikke sprøytegifter hvis jeg kan slippe». «Men det er ikke sprøytegifter i vin», sa mannen. «Joda», sa jeg. «Det er bare å lese Mattilsynets rapporter. Der står det». «Men druene må henge en bestemt tid etter sprøyting før de høstes, da er det ingenting igjen», sa mannen.
«Men jeg jobber med dette, og jeg leser rapportene. Når de sjekker vin, finner de rester av sprøytegifter», protesterte jeg.
Nå var den tidligere hyggelige mannen åpenbart irritert. «Var det noe mer?», sa han bryskt og signaliserte sin motvilje tydelig. Men nei. Jeg vet når det ikke er mer å hente.
Vinen var god, den. Men både den og samtalen fikk meg til å lure på om folk tror at vin liksom er unntatt sprøytegift-problematikk?
I desember 2023 kom den årlige rapporten fra Mattilsynet. Den som viser oss hvor mange og hvor mye sprøytegifter det er igjen i mat og drikke, basert på stikkprøver fra året før. 1292 prøver totalt, i 2022.
Fra rapporten: «Det ble tatt ut tolv prøver av vin, hvorav to økologiske, i forbindelse med EU-koordinert kontrollprogram. Det ble påvist plantevernmiddelrester i alle prøvene fra konvensjonell produksjon. .. Det ble påvist elleve ulike plantevernmidler i en prøve fra Spania og ett av funnene var en overskridelse».
Rester av sprøytegifter i alle de konvensjonelle prøvene. Ikke i de økologiske.
Hvis du som jeg er glad i vin, er det å kjøpe økologisk vin en lavt hengende (fermentert) frukt for å redusere belastningen av fremmedstoffer på kroppen. Tenk at det skal være kontroversielt å si det høyt..
Det ble påvist plantevernmiddelrester...OGSÅ I VIN!
Det ble påvist plantevernmiddelrester...OGSÅ I VIN!
- Attachments
-
- FB_IMG_1706851270225.jpg (59.96 KiB) Viewed 1415 times
Våres 3 kampsaker er: Ytringsfriheten, Demokratiet og menneskerettighetene,vi kjemper for at folket skal beholde makten.
Vi tør der andre tier
Støtter du DINMAKT.NO vipps nr.403 10 231
Vi tør der andre tier
Støtter du DINMAKT.NO vipps nr.403 10 231