KYLLING PRODUKSJON NÅR VELFERDEN STYRES AV ØKONOMI

Post Reply
Sigve
Posts: 3466
Joined: Sat May 07, 2022 8:15 am
Location: Ålesund
Contact:

KYLLING PRODUKSJON NÅR VELFERDEN STYRES AV ØKONOMI

Post by Sigve »

Nå rører jeg vel ut på dypt hav. (J.P.Haug)
FB_IMG_1679542746476.jpg
FB_IMG_1679542746476.jpg (273.55 KiB) Viewed 41 times
Ja jeg er kylling produsent. Jeg prøver på alle måter og følger alle pålagte instrukser for at kyllingen skal ha det godt uten noen sjukdommer. Det har gått bra, kyllingene vokser bra og mange innsett med dødelighet under 1%.
Så er det jeg ikke liker, transporten fra meg til slakteriet og det som foregår der. Da vi begynte med kylling, skulle de ha en slaktevekt optimalt på 950g. Vi hadde prøvd forskjellige kasser, og landet til slutt på en kasse med fire i høyden og kyllingene var rolig i disse kassene. Under slakting ble det oppdaget at veldig mange hadde brekarsje i vingene, og noen konsulenter hos REMA mente disse skadene kom under plokkingene når vi hadde dyrene i kassene. Så vi måtte på mange kurs for og lære og plukke på en skånsom måte.
Det ble ikke mindre skadet fugl av det, så etter masse studier av plukking, måtte det gå veien videre og da fant de årsaken, skadene kom under avliving. Der skulle alt gå så fort, at kyllingene antagelig ble redde og flakset så med vingene og brakk de. Det er volum som gjelder, det er det det blir penger av.
Derfor måtte en ny fabrikk bygges for at det skulle gå enda fortere, for at farten på fabrikken skulle opprettholdes måtte det nye kasser til for og transporteres kyllingene inn. I mellomtiden skulle REMA være så dyrevennlig og begynne med en saktevåksende kylling, den måtte da være på gården i ca 48 dager isteden for 30. Men disse kyllingene ble også mye større, med snitvekt på 1700 gram. De er da også en halv gang høyere, skulle derfor tro en da måtte gå for bare 3 i høyden. Nei da, volum må en skjønne, nå er det blitt 5 i høyden på samme høyden. De 4 første kassene må kyllingene kryp seg sammens , når ny kasse trekkes ut og hoder og vinger stikker ut i alle sprekker. Mens den øverste kassen er så lavt at det er bare et nett som trekkes over, dermed må kyllingene presses under nettet og de må ligge. Kommer en på ryggen der, så har den ingen mulighet for og snu seg, og vil være død ved adkomst til det fine slakteriet. Hvor mange vinger som også går fløyten der, kan en undres på.
Her er det bare volum som teller, det er det som det blir penger av sier REMA.
Har tatt opp problemet med Mattilsynet og de skulle ta det videre. Det som nå skjer er at vi.produsentene ikke lenger skal få være med på og samle kyllingene, enda vi har vert på utallige kurs for velferden til dyra.
Har vel ikke skulle skrevet dette, men ser ikke ut som REMA reagerer, der er det vist bare volum som teller og glansbilde utad. J P H.
VELKOMMEN TIL DINMAKT.NO
Våres 3 kampsaker er: Ytringsfriheten, Demokratiet og menneskerettighetene. -FRIHET!
Vi tør der andre tier, et sensurfritt forum!
Vipps noen kroner til DINMAKT.NO Tlf.40310231, slik at vi kan fortsette kampen mot sensuren!
User avatar
Red-Pill-Junkie
Posts: 769
Joined: Mon May 09, 2022 9:43 pm

Re: KYLLING PRODUKSJON NÅR VELFERDEN STYRES AV ØKONOMI

Post by Red-Pill-Junkie »

Sigve wrote: Thu Mar 23, 2023 4:41 am Nå rører jeg vel ut på dypt hav. (J.P.Haug)
Jepp, men det havet bør det pokker meg røres i også. Hadde det vært opp til meg så skulle alle de monsterkjedene blitt overflødige og forbruker skulle kunne fått lov å handle rett fra produsent. Dette ville fjernet et grusomt fordyrende ledd og bonden ville fått dobbelt betaling og kunden ville fått halv pris. Dessuten ville nok dyrevelfeden tjent mye på det også.

Uansett, nå skal menneskene snart stues inn i 15. minutters byer og her er forklaringen på hva 15. minutters byer egentlig er og det er ikke tilfeldig at jeg linker til det, akkurat i denne tråden: https://www.youtube.com/watch?v=aq-9-XfPzwM
Jeg plukker ut noen videoer jeg finner viktige og oversetter, legger til undertekster på norsk og legger dem ut på Bitchutesiden min; https://www.bitchute.com/channel/RDvUSt2GkOqP/ Håpet er at disse da kan spres og sees av fler.
Post Reply